Tuesday, April 27, 2010

Inilah kisah "kasih sayang yg tak berpenghujung!"

Buat paparan semua sebagai teladan =) 

                       Aku cuma ada seorang adik lelaki . Usianya tiga tahun lebih muda daripada aku. Suatu hari , untuk mendapatkan sehelai sapu tangan yang menjadi keperluan anak gadis ketika itu , aku ambil 50 sen dari poket seluar ayah .
                       Petang itu , pulang saja dari sekolah , ayah memanggil kami berdua. Dia meminta aku dan adik berdiri di tepi dinding . Aku menggeletar melihat rotan panjang sedepa di tangan ayah . "Siapa ambil duit ayah?" tanya ayah bagai singa lapar. Aku langsung tidak berdaya menentang renungan tajam mata ayah . Kedua-dua kami membisu , cuma tunduk memandang lantai . "Baik , kalau tak mengaku , dua- dua ayah rotan !" sambung ayah sambil mengangkat tangan untuk melepaskan pukulan sulungnya ke belakang aku . Tiba-tiba , adik menangkap tangan ayah dengan kedua-dua belah tangannya sambil berkata , "Saya yang ambil! " Belum sempat adik menarik nafas selepas mengungkapkan kata-kata itu , hayunan dan balunan silih berganti menghentam tubuh adik .
                        Aku gamam , lidah kelu untuk bersuara . Walau perit menahan sakit , setitis pun airmata adik tak tumpah . Setelah puas melihat adik terjelepok di lantai , ayah merungut : "Kamu sudah mula belajar mencuri di rumah sendiri . Apakah lagi perbuatan kamu yang akan memalukan ayah di luar kelak? " Malam itu , emak dan aku tak lepas-lepas mendakap adik . Belakangnya yang berbirat dipenuhi calar-balar cuba kami ubati . Namun adik cukup tabah . Setitis pun air matanya tidak mengiringi kesakitan yang mencucuk-cucuk . Melihat keadaan itu , aku meraung sekuat hati , kesal dengan sikap aku yang takut berkata benar . Adik segera menutup mulutku dengan kedua-dua belah tangannya lalu berkata , "Jangan menangis kak , semuanya dah berlalu! " Aku mengutuk diri sendiri kerana tidak mampu membela adik .
                   Tahun bersilih ganti , peristiwa adik dibelasah kerana mempertahankan aku bagaikan baru semalam berlaku . Adik mendapat tawaran belajar ke sekolah berasrama penuh dan aku pula ditawarkan menyambung pelajaran ke peringkat pra-universiti . Malam itu ayah duduk di bawah cahaya lampu minyak tanah bersama ibu di ruang tamu . Aku terdengar ayah berkata , "Zah , kedua-dua anak kita cemerlang dalam pelajaran . Abang bangga sekali!" . "Tapi apalah maknanya bang...!" aku terdengar ibu teresak-esak . "Dimana kita nak cari duit membiayai mereka?" Ketika itulah adik keluar dari biliknya . Dia berdiri di depan ayah dan ibu . "Ayah , saya tak mahu ke sekolah lagi! " Perlahan-lahan ayah bangun , membetulkan ikatan kain pelikatnya dan merenung wajah emak , kemudian wajah adik dalam-dalam .
                  PANGGGG !!! sebuah penampar singgah di pipi adik . Seperti biasa yang mampu aku lakukan ialah menutup muka dan menangis . "Kenapa kamu ni? Tahu tak , kalau ayah terpaksa mengemis kerana persekolahan kamu , ayah akan lakukan! " . "Orang lelaki kena bersekolah . Kalau tak , dia takkan dapat membawa keluarganya keluar daripada kemiskinan , " aku memujuk adik tatkala menyapu minyak pada pipinya yang bengkak. "Kakak perempuan ... biarlah kakak yang berhenti. " Tiada siapa yang menyangka , dinihari itu adik tiada dibiliknya . Dia membawa bersamanya beberapa helai baju lusuh yang dia ada . Di atas pangkin tempat dia lelapkan mata , terdapat sehelai kertas yang tercatat ... "Kak ... untuk dapat peluang ke universiti bukannya mudah . Saya cari kerja dan akan kirim wang buat akak ." Apa lagi yang saya tahu selain meraung? Ayah termenung , jelas dia cukup kecewa . Begitu juga emak yang menggunakan air matanya memujuk ayah .
                        Suatu petang ketika berehat di asrama , teman sebilik menerpa : " Ada pemuda kampung tunggu kau kat luar!" . "Pemuda kampung?" bisikku. "Siapa?" Tergesa-gesa aku keluar bilik . Dari jauh aku nampak adik berdiri dengan pakaian comotnya yang dipenuhi lumpur dan simen . "Kenapa sebut orang kampung , sebutlah adik yang datang!" Sambil tersenyum dia menjawab , "Akak lihatlah pakaian adik ni . Apa yang akan kawan-kawan akak kata kalau mereka tahu saya adik kakak?" Jantungku terasa berhenti berdenyut mendengarkan jawapannya !! Aku cukup tersentuh . Tanpa sedar , air jernih mengalir di pipi . Aku kibas-kibas bebutir pasir dan tompokan simen pada pakaian adik . Dalam suara antara dengar dan tidak , aku bersuara , "Akak tak peduli apa orang lain kata."
                Dari kocek seluarnya , adik keluarkan sepit rambut berbentuk kupu-kupu . Dia mengenakan pada rambutku sambil berkata , "Kak , saya tengok ramai gadis pakai sepit macam ni , saya beli satu untuk akak." Aku kaku !! Sepatah kata pun tak terucap ..!! Aku rangkul adik dan dadanya dibasahi air mataku yang tak dapat ditahan-tahan . Tamat semester , aku pulang ke kampung sementara menunggu konvokesyen . Aku lihat tingkap dan dinding rumah bersih , tak seperti selalu . "Emak , tak payahlah kerja teruk-teruk bersihkan rumah sambut saya balik." . "Adik kamu yang bersihkan . Dia pulang kelmarin . Habis tangannya luka-luka." Aku menerpa ke biliknya . Cantik senyum adik . Kami berdakapan . "Sakit ke?" aku bertanya tatkala memeriksa luka pada tangannya . "Tak ! Kak nak tahu ? semasa bekerja sebagai buruh kontrak , kerikil dan serpihan simen jatuh seperti hujan menimpa tubuh saya sepanjang masa . Kesakitan yang dirasa tidak dapat menghentikan usaha saya untuk bekerja keras. " Apalagi ... aku menangis seperti selalu .
                Aku berkahwin pada usia menginjak 27 tahun . Suamiku seorang usahawan menawarkan jawatan pengurus kepada adik . "Kalau adik terima jawatan tu , apa kata orang lain?" kata adik : "Adik takde pelajaran . Biarlah adik bekerja dengan kelulusan yang adik ada ." . "Adik tak ke sekolah pun kerana akak ." kata ku memujuk . "Kenapa sebut kisah lama , kak?" katanya ringkas , cuba menyembunyikan kesedihannya . Adik terus tinggal di kampung dan bekerja sebagai petani setelah ayah tiada . Pada majlis perkahwinannya dengan seorang gadis sekampung , juruacara majlis bertanya , "Siapakah orang yang paling anda sayangi? " Spontan adik menjawab , "Selain emak , kakak saya ! " katanya lantas menceritakan suatu kisah yang langsung tidak ku ingati .
                       "Semasa sama-sama bersekolah rendah , setiap hari kami berjalan kaki ke sekolah . Suatu hari tapak kasut saya tertanggal . Melihat saya hanya memakai kasut sebelah , kakak membuka kasutnya dan memberikannya pada saya . Dia berjalan dengan sebelah kasut . Sampai di rumah saya lihat kakinya berdarah sebab tertikam tunggul dan calar-balar. " . "Sejak itulah saya berjanji pada diri sendiri . Saya akan lakukan apa saja demi kebahagiaan kakak saya itu . Saya berjanji akan menjaganya sampai bila-bila ."
                Sebaik adik tamat bercerita , aku meluru ke pelamin , mendakap adik sungguh-sungguh sambil meraung bagaikan diserang histeria . Ya Allah Ya Tuhanku ... aku redha akan ujian dari-MU ... pintaku , berikanlah aku kekuatan dan ketabahan untuk mengharungi semua ini . Amin ..

1 comment:

  1. eventho i have only 1 little brother, this is not my story k! but the story seem to be real, i think it is ok if i paste it here and share to all~

    danke^^

    ReplyDelete